Nord, 1 - 17160 Anglès

972 421 206 - 673 390 250

PARLEM D’EMOCIONS

PARLEM D’EMOCIONS

És important parlar d’emocions amb els nostres fills? Com podem acompanyar-los en el procés d’educació emocional?
Les emocions formen part de la nostra vida des d’abans de néixer. Quan encara som un fetus ja comencem a viure les emocions a través de les emocions de la nostra mare, de l’entorn i ambient al qual estiguin sotmesos i com a pares, podem començar a connectar amb els/les petites molt abans del seu naixement.
Aquesta gran virtut és gràcies a les nostres emocions.

QUÈ SÓN LES EMOCIONS?

Una emoció és un procés que s’activa de forma automàtica quan l’organisme detecta algun canvi (intern o extern) ex: pensaments o situacions que ens facilita amb la finalitat de posar en marxa els recursos disponibles per controlar la situació. Les emocions generen energia que ens enfoquen cap a atacar, fugir o sobrecarregar-nos.

Abans d’explicar quines són les funcions de les emocions, m’agradaria introduir la metàfora de la brúixola. Les emocions són la brúixola del nostre cos, ens diuen que hi ha alguna cosa (agradable o desagradable) que reclama de la nostra atenció, ser conscient d’aquesta brúixola ens pot ajudar moltíssim a triar el camí més saludable per nosaltres y per les nostres relacions.

Per tant, cal dir que no hi ha cap emoció negativa ni positiva, totes compleixen una funció essencial i entrenar-nos per escoltar aquestes funcions és el que se’n diu intel·ligència emocional.

QUINES FUNCIONS TENEN LES EMOCIONS?

D’emocions en podríem classificar moltes, però en aquest article ens situarem en les quatre emocions bàsiques i universals en els humans i mamífers: por, ràbia, tristesa i alegria.
• La por és una emoció bàsica que ens protegeix del perill per actuar amb prudència i reflexió. La por ens avisa quan som davant d’una dificultat, d’un perill, d’un problema, d’un repte. Ens informa de la necessitat de cercar possibilitats per afrontar i/o solucionar el tema. Efectuant un procés de reflexió ens facilitarà tenir més consciència i responsabilitat de les nostres conductes i buscar cercar alternatives per afrontar i superar els reptes o dificultats.
• La ràbia és una energia que permet defensar el nostre àmbit físic i psíquic. Ens aporta fortalesa, energia, passió, acció. La ràbia ens permet prendre consciència que s’estan vulnerant els nostres drets o les nostres necessitats. Gràcies a aquesta emoció, podem marcar clarament els límits que no ha de traspassar un agressor.
• La tristesa. Aquesta emoció té una funció fonamental en l’equilibri per al nostre propi benestar. Ens aporta connectar amb el nostre món interior, des de la quietud i el silenci, per tenir més autoconeixement. A través de la tristesa aflora més la sensibilitat, la creativitat artística, l’empatia i la comprensió. Suavitza la tensió produïda per qualsevol mena de pèrdua: d’expectatives, de persones, desitjos, projectes, relacions.
• L’alegria ens fa connectar amb l’optimisme i el positivisme, amb la vitalitat, l’autenticitat i la coherència personal. En definitiva, reforça l’autoestima. Ens motiva per tornar a experimentar una situació agradable o repetir comportaments que ens aportin benestar i salut holística. L’alegria és una emoció bàsica que estimula la producció d’endorfines, “hormones del benestar i la felicitat” i ens permet connectar-nos i estimar.

Cal imaginar el ventall emocional com una pintura abstracte, hi ha moments en què és normal sentir ràbia i alhora tristesa, per després sentir-nos culpables i al cap d’unes hores alegres. Doncs les emocions es viuen de forma dimensional. I tenen una duració curta en el temps, de fet, tenen la duració suficient per a solucionar el conflicte que tenim davant. Imagineu que aneu caminant pel carrer mirant el mòbil, creueu el pas de vianants sense mirar i de sobte sentiu un clàxon molt a prop vostre. La primera reacció serà fer un salt, frenar o córrer, però segur que no heu tingut temps de pensar en què fareu, l’emoció acaba de complir la seva funció.

COM PODEM EDUCAR EN INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL:

1) Identificar les emocions: El principi de Sòcrates “coneix-te a tu mateix “es refereix a aquesta peça clau de la intel·ligència emocional: tenir consciència de les mateixes emocions; reconèixer un sentiment en el moment en què ocorre.
2) Compren les emocions: Comprendre quina és la funció de cada emoció, entendre que totes tenen una finalitat i no n’hi ha de bones i dolentes, totes són adaptatives.
3) Expressa les emocions: Acompanya l’expressió emocional, facilita la seva expressió, sigues un model per a ells/elles, ensenya’ls noves formes d’expressar-se. Per educar en emocions als més petits, cal que els adults iniciem aquesta tasca i actuem com a models de conducta.
4) Autocontrol: L’autocontrol emocional comporta a demorar gratificacions i dominar la impulsivitat, la qual cosa sol ser present en l’assoliment de molts objectius. Aquestes habilitats les ajuden a ser més productives i efectives en les activitats que emprenen.
5) Empatia: Les persones empàtiques sintonitzen millor amb els subtils senyals que indiquen el que els altres necessiten o desitgen
6) Estableix relacions: La competència social i les habilitats que comporta, són la base del lideratge, popularitat i eficiència interpersonal. Les persones que dominen aquestes habilitats socials són capaços d’interactuar de forma suau i efectiva amb els altres.

Marc Falomí Boixeda, pare d’una alumna d’I3
Psicòleg General Sanitari, Terapeuta Familiar i de Parella, expert en intel·ligència Emocional
www.psicoentropia.com

CreaEscola Quality Certificate for Education Website