Nord, 1 - 17160 Anglès

972 421 206 - 673 390 250

L’ESPAI COM A TERCER EDUCADOR

L’ESPAI COM A TERCER EDUCADOR

Els experts en educació cada vegada donen més importància a l’espai com a element clau en el procés d’aprenentatge. Aquest concepte, conegut com “el tercer educador”, posa de manifest que l’entorn físic juga un paper fonamental en el desenvolupament i l’educació dels alumnes.

L’espai com a agent educatiu

L’espai no és només un contenidor d’activitats, sinó que es converteix en un agent educatiu de primer ordre. Un ambient ben dissenyat pot:

  • Donar suport al benestar emocional
  • Estimular els sentits
  • Desafiar les habilitats motrius
  • Promoure el desenvolupament individual i social

Loris Malaguzzi, fundador de la metodologia educativa Reggio Emilia, va encunyar el concepte de “l’entorn com a tercer professor”, destacant que els espais, juntament amb els alumnes i els educadors, formen part integral del procés educatiu.

Decoració i adaptació 

La decoració de l’aula i l’adaptació a les estacions de l’any o projectes són elements clau per crear un ambient estimulant i connectat amb el món exterior. Alguns aspectes a considerar són:

  1. Flexibilitat: Els espais han de ser adaptables i canviants, reflectint els interessos i motivacions dels alumnes al llarg del curs.
  2. Connexió amb la natura: Incorporar elements naturals i referències a les estacions pot ajudar els infants a comprendre millor el pas del temps i els canvis en el seu entorn.
  3. Participació dels alumnes: Involucrar els estudiants en la decoració i adaptació de l’aula fomenta el sentiment de pertinença i la creativitat.

Beneficis d’un espai ben dissenyat

Un entorn educatiu adequat pot tenir múltiples beneficis:

  • Millora la concentració i la comprensió dels alumnes
  • Fomenta la creativitat i la imaginació
  • Facilita les interaccions socials i el treball en grup
  • Proporciona un sentiment de seguretat i benestar emocional

En conclusió, l’espai educatiu va molt més enllà de ser un simple contenidor d’activitats. És un element viu i dinàmic que, quan està ben dissenyat i adaptat a les necessitats dels infants, es converteix en un poderós aliat en el procés d’aprenentatge. 

La decoració de l’aula i l’adaptació a les estacions de l’any o projectes són estratègies efectives per crear un ambient estimulant i significatiu que contribueixi al desenvolupament integral dels alumnes.

Per saber-ne més sobre les nostres aventures, pots seguir-nos a Instagram @fedacangles o bé a X @Fedac_Angles.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website